‘Wat doen we onze kinderen aan als ze zich als tienjarige al druk moeten maken over hun schooladvies?’
Voor de klas staat vol inspirerende, en kritische verhalen die het belang van het lerarenvak en goed onderwijs onderstrepen. Zij-instromer Merel van Vroonhoven beschrijft met liefde, humor en zelfreflectie hoe de kinderen in haar klas haar ontroeren en confronteren. Ze laat zien hoezeer het door marktwerking aangetaste onderwijssysteem haar verwondert en veronrust. Ze geniet volop van haar nieuwe leven als leraar, dat ze instapte als ‘ervaren beginner’ na een twintigjarige carrière als topbestuurder in het bedrijfsleven.
Op een school voor speciaal onderwijs leert ze – met vallen en opstaan – dat leidinggeven aan kinderen niet eens zo anders is dan aan directeuren en dat het zeker niet makkelijker is. Ook ziet ze van dichtbij dat niet elk kind dezelfde kansen krijgt en dat je met kleine stapjes ontroerend mooie dingen kunt bereiken.
Ze schrijft een van de meest gelezen columns in de Volkskrant, waarin ze haar ervaringen voor de klas koppelt aan maatschappelijke vraagstukken van deze tijd. Voor de klas is een bundeling van haar verhalen, met een inspirerend voorwoord van de Volkskrant-hoofdredacteur Pieter Klok.